Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiraatio

Artificial chaos

15.3.2021

Artificial chaos

Aesopin uusimmassa myymälässä on tehty muutamia materiaalivalintoja, jotka heijastavat sen ympäristöä - Tokion Shinjukun intensiivistä, neonhohtoista kaupunginosaa, jonka kapeat kujat inspiroivat Blade Runner -elokuvan estetiikkaa - ja tarjoavat samalla keidas keskellä vilkasta kaupunginosaa. Täällä keinotekoinen ja luonnollinen kohtaavat yhtä tyylikkäässä yhdistelmässä kuin tuotteet, joita ne korostavat.

Aesopin uusin myymälä sijaitsee vain kivenheiton päässä maailman vilkkaimmalta rautatieasemalta Tokion Shinjukun kaupunginosassa, ja se perustuu konseptiin, joka on vuosien varrella ollut ominaista kaikille fyysisille Aesop-myymälöille: se sulautuu huomaamattomasti ympäröivän alueen julkisivuun ja tunnelmaan. Siitä tulee virtaviivainen osa katua, naapurustoa ja kaupunkia. Esteettisesti miellyttävät, hyvin suunnitellut pinnat, jotka luovat tuotteille sopivan näyttämön. Samalla Aesopin pinnasta tulee kaivattu keidas, jonka avara tila muodostaa kontrastin Shinjukun kapeille ja ruuhkaisille kaduille.

– "Arkkitehtuurin näkökulmasta työskentelemme aina sen kriteerin mukaan, että käytämme sitä, mikä on jo olemassa, ja yritämme kutoa itsemme osaksi kadun rakentamista ja ydintä", Aesopin perustaja Dennis Paphitis kertoi Dezeenille. "Emme halua luoda tunnetta, että tunkeudumme sisään.

Editorial Splash 1 - Artificial chaos

Tätä varten Aesop on tehnyt sopimuksen Fukuokassa sijaitsevan, vuonna 2000 perustetun arkkitehtitoimisto Case-Realin kanssa, jota johtaa suunnittelija Koichi Futatsumata. He kuvaavat Shinjukun myymälän visiota "keinotekoiseksi kaaokseksi", joka viittaa Shinjukun ympärillä sijaitsevien turistirikkaiden kaupunginosien intensiiviseen ilmapiiriin. Se maalaa kuvan Shinjukusta "rakennusten, kapeiden kujien ja kimaltavien neonkylttien viidakoksi". Nostalginen 80-luvun tunnelma, mutta samalla hyvin inhimillinen".

Case-Real halusi sisällyttää Aesopin tuotteiden luonnolliset ominaisuudet, ja niukka materiaalivalikoima luo tunteen luonnollisen ja keinotekoisen kohtaamisesta myymälässä, joka on yhtä hienostunut kuin muutkin Aesopin toimipaikat ympäri maailmaa.

Lontoon ensimmäistä Aesop-myymälää varten konsultoitiin brittiläistä suunnittelijaa Ilse Crawfordia, joka huolehti siitä, että alkuperäinen parkettilattia nostettiin, antiikkihuonekaluja tuotiin ja takat kunnostettiin. Rooman myymälää varten palkattiin johtaja Luca Guadagnino ja hänen suunnittelutoimistonsa Studio Luca Guadagnino. Guadagnino ja Aesopin Euroopan johtaja Thomas Buisson kulkivat Rooman kaduilla etsimässä inspiraatiota sisustukseen. Uskonnolliset motiivit ja Pasolinin elokuvat painoivat paljon Lucinan Piazza di San Lorenzon aukiolla sijaitsevan pienen myymälän suunnittelussa.

Editorial Splash 2 - Artificial chaos

Australialaisesta ihonhoitomerkistä on tullut laadun, kestävyyden ja hyvän muotoilun synonyymi, ja pelkkä merkin tuotteiden sijoittaminen kylpyhuoneeseen voi välittömästi lisätä hyvinvoinnin, tyylin ja tyylin tunnetta. Kokonaan kierrätyskelpoisista materiaaleista valmistetut, meripihkanvärisenä hohtavat pullot huokuvat omaleimaista hienostuneisuutta ja yksinoikeutta, jonka maailma on omaksunut. Aesopin arvostetun Resurrection Aromatique -käsihuuhteen lisäksi sarjaan kuuluu Marokon Neroli-parranajovesi, Herbal Deodorant Roll-On ja erittäin suositut Post-Poo Drops -tipat.

Vaikka Aesop perustettiin vuonna 1987, vakava laajentuminen kesti 2010-luvulle asti. Nyt sillä on 200 myymälää maailmanlaajuisesti, ja se valmistaa yhtä maailman tunnetuimmista ihonhoitotuotteista, ja hyvästä syystä. Aesopin täysin vegaaniset unisex-tuotteet eivät ole vain ihanaa silmäniloa - Aesop ei koskaan tingi ainesosiensa laadusta. He arvostavat suuresti ja ovat ylpeitä luonnollisten ja keinotekoisten ainesosien yhdistelmästä, joka perustuu heidän sitoutumiseensa turvallisuuteen ja laatuun.

– Olemme aina säilyttäneet riippumattoman, kokonaisvaltaisen lähestymistapamme, jossa käytämme tiukkaa tiedettä, harkittuja ja vastuullisia pakkauksia sekä älykästä suunnittelua. Näin saamme aikaan tuotteita, jotka ovat paitsi erittäin tehokkaita myös erittäin miellyttäviä käyttää", Aesopin toimitusjohtaja Suzanne Santos kertoi CNN:n haastattelussa. Painopiste on ollut pullojen sisällössä, ei niinkään liian hienostuneissa esittelyissä, julkkismainoksissa tai epärehellisissä lupauksissa. Asiakkaan iästä tai sukupuolesta riippumatta haluamme optimoida ihon terveyden.

Editorial Splash 3 - Artificial chaos

Tuotteet postissa

Samankaltaisia artikkeleita

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia

Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.

Artikkeliin

22.3.2024

De mjuka formernas revolution

Pehmeiden muotojen vallankumous

On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.

Artikkeliin

17.5.2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus

Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.

Artikkeliin

19.10.2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan

Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.

Artikkeliin

3.5.2024