Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiraatio

Curation is the new luxury

15.5.2023

Curation is the new luxury

Ilma oli täynnä odotusta ja energiaa, kun alan tunnetuimmat tuotemerkit esittelivät tuotteita, jotka määrittelevät seuraavan sisustuskauden. Milanon muotoiluviikko ja Salone del Mobile -huonekalumessut tarjosivat täyden aikataulun innovatiivisia malleja ja tulevaisuuden klassikoita.

Editorial Splash 1 - Curation is the new luxury

Pandemian aiheuttaman kolmen vuoden tauon jälkeen Milanon designviikko palasi perinteisiin kevätpäiviinsä huhtikuun puolivälissä. Vuodesta 1961 lähtien viikon mittainen tapahtuma on keskittynyt kuuluisan Salone del Mobile -huonekalumessujen ympärille. Messut perustettiin korostamaan erityisesti italialaista muotoilua, mutta nykyään ne ovat tiennäyttäjä koko Euroopan ja monien globaalien tuotemerkkien tuotelanseerauksille.

Jo kymmenen vuoden ajan Salonea on täydentänyt myös Milanossa järjestettävä Fuorisalone, jossa on esillä designkohteita kaupungin keskustassa ja sen liepeillä. Perinteisesti useimpien tuotemerkkien näyttelytilat sijaitsevat Breran kaupunginosassa, jossa on viikolla vilkasta elämää.

Picture Splash 2 - Curation is the new luxury
Picture Splash 3 - Curation is the new luxury

Euroluce - tämän vuoden teema

Kuten tiedätte, messuilla on joka toinen vuosi Euroluce-niminen valaistusteema, joka sopi saksalaiselle Ingo Maurerille kuin nenä päähän, sillä he pystyivät sekä esittelemään messuilla uusia ja klassisia tuotteita että pitämään valoinstallaatioita ympäri kaupunkia. Yksi suosikeistamme oli "Mr Bojangles" -valaisin, jonka tekstiilipäällysteisen kaapelin muotoinen kääntyvä varsi huokui harvoin nähtyä eleganssia ja suoraviivaisuutta. Se, että varsi voi kääntyä 360 astetta, ei tee siitä yhtään vähemmän houkuttelevaa.

Picture splash 4 - Curation is the new luxury
Picture splash 5 - Curation is the new luxury

Muita jännittäviä valaistusuutuuksia oli muun muassa brittiläinen Tom Dixon, joka osallistui Euroluceen ensimmäistä kertaa. Se esitteli uuden "Puff"-riippuvalaisimen, jota voi ehkä parhaiten kuvata implodoiduksi diskopalloksi, ja "Cone"-lattiavalaisimen, joka on pelkistetyn geometrisen muotoinen, ja jossa valaisinpallo näyttää lepäävän kapenevan kartiomaisen lampunjalan ohuen kärjen päällä - monimutkainen ja dynaaminen tasapainoilu. Valaisinpallo on myös vaihdettavissa, ja robotti esitteli tätä ominaisuutta messuilla.

Editorial Splash 3 - Curation is the new luxury
Picture Splash 5 - Curation is the new luxury
Picture Splash 6 - Curation is the new luxury

Olisi virhe olla mainitsematta Lontoossa asuvan kyproslaisen Michael Anastassiadesin panosta Milanon designviikolla. Minimalistinen Anastassiades esiintyi paitsi messuilla myös Flosin näyttelytilassa tehdyllä installaatiolla ja performanssilla sekä laattamallistolla yhteistyössä laattabrändi Mutinan kanssa. Tulos oli - lanseerausten suuresta määrästä huolimatta - hienostunutta pelkistämistä parhaimmillaan.

Editorial Splash 7 - Curation is the new luxury
Editorial Splash 8 - Curation is the new luxury

Kuvioitu lasi

Tänä vuonna ympäristöistämme tulee unenomaisia ja illusorisia, kun kuvioitu lasi ottaa vallan ja heittää varjoja huoneen luonteeseen. Tarkoista, uurteisista ja geometrisista lasipinnoista lasiin, jolla on runollisempi luonne, kuten Omer Arbelin Bocci-yhtiölle suunnittelema "118"-riippuvalaisin.

Matematiikkaa ja fysiikkaa

Nykyaikaisessa päivitetyssä kodissa on nykyään aina vähintään yksi algebran oppitunti. Tänä vuonna haluamme esineitä, joiden geometria on yhtä täydellinen kuin matematiikan kirjan säännöt. Design Weekillä esiteltiin valaisimista säilytystiloihin kolmioita, ympyröitä ja suorakulmioita, joissa on suoria viivoja - hauska nostalgiamatka koulun pulpettiin.

Flos esitteli Bilboquet-pöytävalaisimen. Myös sen muotoilu on leikkisä, ja se kertoo monista fysiikan luokassa vietetyistä tunneista. Suunnittelija Philippe Malouinin sanotaan luoneen konseptin leikkiessään magneettisilla elementeillä. Valaisin koostuu kahdesta värillisestä sylinteristä, jotka on yhdistetty magneettipallolla, jolloin valoa voidaan suunnata joustavasti eri suuntiin päivän kaikkiin tarpeisiin.

Editorial Splash 9 - Curation is the new luxury

Boucle everything

On olemassa bouclea ja sitten on raskasta, ylisuurta bouclea, joka hallitsi verhoilua Salone del Mobilessa. Boucle-kankaan suuri etu on, että erittäin strukturoitu kudos antaa eloa neutraaleille sävyille ja korostaa kankaan värejä, ja se voi peittää tulevan kulumisen. Se, että se myös pehmentää tiukkoja muotoja, on vain lisäbonus. Ylivoimaisesti parhaat boucle- ja huonekaluyhdistelmät näimme Morosossa.

Editorial Splash 10 - Curation is the new luxury
Editorial Splash 11 - Curation is the new luxury

Välimeren sävyt - karamelli, hämärä vaaleanpunainen ja laventeli.

Auringon hellimät Välimeren sävyt ovat paras tapa tuoda värejä ilman, että ne valtaavat koko talon. Vihreä on jo pitkään ollut sisustusmaailman rakas, ja tänä vuonna esiin on noussut täyteläinen oliivinväri. Se tuo mieleen sisilialaiset oliivit tai kuivatun ruohon. Muotoiluviikolla korostuivat myös tiilenpunainen, auringonpolttama terrakotanpunainen ja laventelinvioletti, joka yhdistetään usein ruskeaan.

Muuten voitaikinaväri oli kaikkien huulilla, ainakin nahkaverhoilun osalta. Sohvista tuoleihin pehmeä, tyylikäs ja sileä nahka on sekä voimakasta että siinä on viitteitä rennosta seitsemänkymmentäluvusta.

Jos haluat rauhoittavan värin, hämäräpinkki on oikea valinta. Tämä vaaleanpunaisen ja harmaan väliin sijoittuva sävy on pikemminkin tyylikäs ja klassinen kuin makea. Kun sitä käytetään aksenttikappaleissa - tuoli siellä, tyyny siellä, ehkä satunnainen sohva - sumuinen sävy luo herkän ja rohkean elementin.

Editorial Splash 12 - Curation is the new luxury
Editorial Splash 13 - Curation is the new luxury

Värien ilo

Vilkkaiden perusvärien paluu koteihimme oli ilmeistä Milanossa. Iloiset värit ovat tervetulleita ja lisäävät leikkisyyttä, optimismia ja nostalgiaa - mikä on myös Kartellin tunnusmerkki. Kartell, ikonisen muovisen muotoilun italialainen tuotemerkki, juhli 70-vuotista taivaltaan useilla näyttelyillä, mukaan lukien laaja My Kartell -osasto messuilla ja useita tuotelanseerauksia. Näihin kuului useita tuotteita, jotka on suunniteltu Philippe Starckin ja Patricia Urquiolan kanssa, sekä yhteistyö Missonin kanssa. Todellisia showstoppeja olivat tyylikkäät "Thierry"-pylväspöydät, tietenkin kirkkaissa väreissä.

Editorial Splash 15 - Curation is the new luxury

Suurten mestareiden juhlinta

Cassinan iMaestri-mallisto, jossa on 1900-luvun suurten mestareiden malleja, juhli tänä vuonna 50-vuotista taivaltaan Patricia Urquiolan ja Federica Salan kuratoimassa näyttelyssä "Echoes, 50 years of iMaestri". Modernissa ja teollisessa tilassa Milanon historiallisella Cordusion alueella järjestetyssä näyttelyssä kunnioitettiin menneisyyttä, kun taas huippuluokan brändi katsoi tulevaisuuteen ja esitteli "Galaxy"-valaisimen prototyypin. Ensi vuonna markkinoille tuleva valaisin perustuu Charles ja Ray Eamesin piirustuksiin.

Editorial Splash 16 - Curation is the new luxury

Kovakuoriaisen takana

Gubin läsnäolo Milanossa ei jäänyt huomaamatta. Milanon Bagni Misteriosi oli tanskalaisen tuotemerkin valtaama, ja se esitteli uusia tuotelanseerauksia menneiden klassikoiden kanssa. Erillisnäyttelyssä "TEN: Beyond the Beetle" kunnioitettiin GamFratesi-duon kymmenen vuotta sitten suunnittelemaa Beetle-tuolia. Kymmenen tekijää tulkitsi tuolin uudelleen, muun muassa Adam Nathaniel Furman, joka loi vaaleanpunaisen valtaistuimen, jossa on jalusta rimpsuineen, ja Simon Wick, joka käytti kierrätettyjä vaatteita koko esineen luomiseen.

Elämä jäljittelee taidetta

Nina Yasharin galleria Nilufar esittelee usein keräilymuotoilun jännittävimpiä nimiä. Jo muutaman vuoden ajan heillä on ollut myös toinen toimipiste: Nilufar Depot, joka sijaitsee teollisuusrakennuksessa aivan keskustan ulkopuolella. Tänä vuonna pääkerroksen valloitti Objects of Common Interest -näyttely, joka perustui hartsiteoksiin. Tietokoneanimaatioita muistuttavia kiiltäviä, juoksevia ja irisoivia pintoja tullaan todennäköisesti näkemään enemmän - pidä siis silmät auki.

Editorial Splash 17 - Curation is the new luxury

Muoti-injektiot, jotka tekivät vaikutuksen

Tänäkin vuonna esillä oli vaikuttava määrä muotibrändejä, jotka tekivät yhteistyötä arkkitehtien ja huonekalusuunnittelijoiden kanssa. Fuorisalone-tapahtumassa ovat aiemmin olleet mukana muun muassa Loewe, Hermès, Prada ja Louis Vuitton.

Editorial Splash 18 - Curation is the new luxury
Editorial Splash 19 - Curation is the new luxury

Kauan odotettu yhteistyö oli Bottega Venetan asennus ikonisen arkkitehdin Gaetano Pescen kanssa, joka on Serie Up 50 UP 5_6 -nojatuolin, joka tunnetaan paremmin nimellä "Big Mama", suunnittelija. Samoin italialaisen laatumuotimerkki Loro Pianan installaatio, jonka hiljaista ylellisyyttä on tänä vuonna mainostettu laajasti muun muassa tv-sarjan Succession kautta.

Editorial Splash 20 - Curation is the new luxury
Editorial Splash 21 - Curation is the new luxury

Marnin ensimmäiset astiat

Milanolainen luksusmuotitalo Marni lanseerasi yhdessä belgialaisen Seraxin kanssa mielikuvituksellisen ja hienostuneen astiastomalliston. "Midnight Flowers -mallisto koostuu 120 hienosta esineestä, joihin kuuluu käsin kuvitettuja posliinilautasia, lautasia, kuppeja ja teekannuja. Kasvitieteellisesti inspiroitunut mallisto ilmentää Marnin avantgardistista lähestymistapaa taiteeseen ja muotoiluun ja kuvastaa brändin dynaamista olemusta ja hieman omituista mutta hienostunutta tyyliä.

Editorial Splash 22 - Curation is the new luxury
Editorial Splash 23 - Curation is the new luxury

Swedish Girls at Alcova

Kuraattorit Joseph Grima ja Valentina Ciuffi ovat viimeisten viiden vuoden ajan lanseeranneet Alcova-näyttelyn, joka järjestetään yhdessä Milanon ränsistyneistä rakennuksista. Tänä vuonna näyttely järjestettiin Porta Vittoriassa sijaitsevassa teurastamossa, ja siellä esiteltiin valikoituja muotoilutöitä ja satunnaisia tuotemerkkejä. Tänä vuonna design-duo Swedish Girls esitteli kehuttua istuinjärjestelmäänsä.

Curation on uutta ylellisyyttä

Kolmen vuoden tauon jälkeen Milanon muotoiluviikot palasivat vihdoin takaisin ja aiempaa tarmokkaammin. Yli 300 000 kävijää saapui Milanoon todistamaan vuoden muotoilutapahtumaa. Kaiken kaikkiaan Milanoa hallitsivat ryhmänäyttelyt ja mielenkiintoiset yhteistyöt, ja muoti ja muotoilu vaikuttavat edelleen toisiinsa ja luovat synergiaa.

Yli 2 500 yritystä oli läsnä lanseerauksilla ja esittelyillä, herkkujen löytäminen vaati tietoa ja tarkkaa silmää. Tieto oli muuten yksi viikon teemoista, ja sen alla liehui Education is the New Luxury. Mutta vasta kun tieto muunnetaan kiinnostaviksi esinevalinnoiksi, muotoilu saa hienostuneisuutta - Curation is the New Luxury.

Samankaltaisia artikkeleita

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia

Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.

Artikkeliin

22.3.2024

De mjuka formernas revolution

Pehmeiden muotojen vallankumous

On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.

Artikkeliin

17.5.2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus

Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.

Artikkeliin

19.10.2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan

Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.

Artikkeliin

3.5.2024