Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiraatio

Orkanen Urquiola

15.1.2021

Hurrikaanit Urquiola

Mielikuvituksellinen, älykäs ja energinen kuin ihmisen tornado. Patricia Urquiola on yksi tämän päivän kirkkaimmista muotoilutähdistä. Puhuimme Cassinan luovan johtajan kanssa avoimen mielen ja hyvien roolimallien merkityksestä.

"Espanjalainen luonnonvoima puhaltaa suunnitteluviikoille vaaleine hiuksineen ja ideoineen, joita kukaan ei ole keksinyt."

Italialaiset kutsuvat sitä "Hurrikaani Urquiolaksi". Espanjalainen luonnonvoima, joka puhaltaa suunnitteluviikoille vaaleine hiuksineen ja ideoineen, joita kukaan ei ole keksinyt: Kaapeista tulee pyöreitä, rikkinäisestä simpukankuoresta tuoli, marmorilattiasta rullattu matto. Se on muotoilua, joka onnistuu olemaan paitsi yllättävän leikkisää ja naisellista, myös toimivaa ja älykästä. Luova yhdistelmä saa huonekaluvalmistajat jonottamaan yhteistyötä. Studionsa avaamisen jälkeen kaksikymmentä vuotta sitten hän on suunnitellut kaikille suurimmille suunnittelutaloille Alessista ja Kartellista Morosoon ja B&B Italiaan - puhumattakaan Cassinasta, jossa hän johtaa suunnittelutoimistoa.

Editorial Splash 1 - Orkanen Urquiola

Espanjan Atlantin rannikolla sijaitsevassa Oviedossa syntynyt Urquiola on ollut ankkuroituneena Milanoon jo vuosikymmeniä. Siellä hän yhdistää työn ja kodin art deco -rakennuksessa, joka toimi aikoinaan tekstiilitehtaana. Kolmessa kerroksessa, jossa on avoimia tiloja ja terassi, jossa on puutarha, hän on toteuttanut unelmansa "casa-bottegasta", italialaisesta perinteestä, jonka mukaan koti on perheyrityksen yläpuolella.

Tytär Giulian ei tarvitse etsiä kaukaa löytääkseen äitiä tai isää Albertoa, joka on myös mukana 40 hengen Studio Urquiolassa, mutta hienovaraisessa managerin roolissa - numeromiehenä, joka varmistaa, että kaikki sujuu sujuvasti Urquiolan luovan tsunamin ympärillä. Siellä, jossain ikivihreän puutarhaterassin ja sileiden betoniseinien välissä, suunnittelija ja arkkitehti onnistuu suunnittelemaan lukemattomia huonekaluja, näyttelytiloja, hotelleja ympäri maailmaa, Louis Vuittonin laukkuja ja jopa korumuseon.

Ei, hän ei ole sellainen ihminen, joka kerää harrastuksia tai viettää pitkiä lomia. "Työ on harrastukseni", hän sanoo. Silti ei voi olla ihmettelemättä, miten hän tekee sen. Mitä aivoissa tapahtuu, kun syntyy kaikki nuo upeat muodot, ideat ja värit? - "Olen tarkkailija, jonka aivot ovat jatkuvassa työssä", Patricia selittää. "Kun tarkkailen ympäröivää maailmaa, yritän samalla ymmärtää, mihin nykymaailma on menossa. Yritän tulkita sitä. Suunnitellessani etsin aina tapoja yhdistää muotoilu tunnemuistiin, jotta ihmiset voisivat liittyä tiloihinsa ja luoda empatiaa", hän sanoo.

Editorial Splash 2 - Orkanen Urquiola

"Hänen mallinsa onnistuvat olemaan paitsi yllättävän leikkisiä ja naisellisia, myös toimivia ja älykkäitä."

Se näkyy muun muassa Manga-huonekaluissa (2013), jotka ovat sarja poufseja ja mattoja, jotka ovat kuin kodikkaita villapaitoja. Mutta myös Antibodissa (2006), joka on kutsuvilla huopakukilla päällystetty lepotuoli. Tai Cassina-nojatuoli Gender (2016), joka kyseenalaistaa hienovaraisesti maskuliinisuuden ja feminiinisyyden vahvojen muotojen ja kutsuvan, lämpimän muotoilun törmäyksessä. Hän kuitenkin välttää kysymyksiä inspiraation lähteistä. "Kaikki", hän tiivistää lyhyesti. Kirjat, museot, ihmiset, taide... Hän on päättänyt olla mainitsematta tarkkoja nimiä, ja kun Hurrikaani on päättänyt, siitä ei väitellä. Hän puhuu mieluummin prosessista. Intensiivisistä tutkimusjaksoista, siitä, miten tärkeää on työskennellä oikeiden asiakkaiden kanssa hedelmällisen vuoropuhelun aikaansaamiseksi, ja siitä, miten tärkeää on kunnioittaa asiakkaita ja samalla kannustaa heitä kehittymään.

-Minun on sanottava, että olen ollut onnekas. Työskennellä Cassinan kaltaisten yritysten kanssa, jotka ovat uskoneet visiooni ja tukeneet epäsovinnaisempiakin ideoitani. Hyvien projektien rakentamiseen on löydettävä oikeat kumppanit.

Jos joku on ympäröinyt itsensä oikeilla ihmisillä, se on Patricia Urquiola. Hänen matkansa alkoi arkkitehtuurikouluista ensin Madridissa ja sitten Milanon teknillisessä yliopistossa. Sieltä hän valmistui vuonna 1989 italialaisen muotoilun ja arkkitehtuurin legendan Achille Castiglionin johdolla, jonka palveluksessa hän työskenteli sen jälkeen apulaisprofessorina. Kun hän sai ensimmäisen työpaikkansa De Padovan teknisellä osastolla, hän tapasi toisen suuren arkkitehdin ja muotoilijan: Vico Magistrettin. Magistretti oli tuolloin laajalti Cassinan käytössä, joka juhlii tänä vuonna hänen 100-vuotisjuhlaansa.

- "Vico on yksi niistä ihmisistä, jotka ovat merkinneet minulle eniten", Patricia Urquiola sanoo. Opin häneltä virheiden, kokeilun, uskalluksen ja rajojen rikkomisen arvon. Yksi mantroistani on, että on lähdettävä mukavasta tilanteesta, jotta voi kasvaa; vain voittamalla haasteita prosessit etenevät, ja juuri tuo kitka saa yhteiskunnat ajattelemaan luovasti. Olen paljon velkaa Vicolle.

Cassinan luovana johtajana hän on tänä vuonna juhlistanut Magistrettin lisäksi myös suurten mestareiden Le Corbusierin, Pierre Jeanneret'n ja Charlotte Perriandin töitä. Hän selittää, miten väreillä on ollut suuri merkitys, kun heidän malleilleen on annettu virkistävä ja nykyaikainen tunnelma. Väri, joka on niin äärimmäisen läsnä kaikessa, mitä Urquiola tekee.

- "Väri on minulle kaikki kaikessa", hän myöntää. Se on olennainen osa projekteja, samoin kuin materiaalit ja valo. Juuri tämä kohtaaminen kiinnostaa minua, koska juuri siinä tapahtuu värien taika - kaikki värit ovat samoja pimeässä. Olen myös arkkitehti ja lähden aina liikkeelle valon vuorovaikutuksesta arkkitehtuurin, tilallisuuden ja esineiden kanssa.

Editorial Splash 3 - Orkanen Urquiola

Milanon designviikot peruttiin tänä vuonna, ja maa oli suljettu pandemian vuoksi, mutta se ei hidastanut Patricia Urquiolaa. Päinvastoin, hän käytti tilaisuutta hyväkseen ja käynnisti Cassinan Instagramissa keskustelusarjan, jossa keskustellaan ja kyseenalaistetaan muotoilun rooli maailmassa. "Cassina Out of the Box" käynnistyi hänen ja taiteilija Olafur Eliassonin - "puhtaan lahjakkaan", kuten Urquiola häntä kutsuu - välisellä keskustelulla, joka oli hänen ensimmäinen valintansa live-keskusteluihin. Sittemmin sarjassa on keskusteltu myös niinkin erilaisten ammattilaisten kuin julkkiskokki Massimo Botturan ja espanjalaisen taidekuraattorin Elena Fosterin kanssa.

Cassina on työskennellyt myös uuden 2020-malliston parissa, joka julkaistiin kesäkuussa, ilmeisesti suunniteltua myöhemmin, mutta joka sisälsi uuden yhteistyön hypetetyn kaksikon Neri & Hu kanssa ja täydellisen makuuhuoneen, jonka eri osat hän ja Rodolfo Dordoni ovat suunnitelleet.

- "Cassina Lab on kiittäminen minua innovaatioista", Patricia sanoo. Bio-mbo-sänkyni helpottaa nukkumista ympäristöystävällisellä äänieristyksellä ja ilmanpuhdistuksella, ja Sengu-sohvan pehmuste on valmistettu kokonaan merestä kierrätetyistä PET-kuiduista. Olen ylpeä niistä, ne ovat Cassinan laajan kestävyystutkimuksen tulosta. Lisäksi ne ovat Urquiolalle tyypillistä älykästä muotoilua. Vuosien varrella hän on saanut arvostettuja palkintoja, kuten Compasso d'Oro -palkinnon, ja vuonna 2011 Espanjan kuningas myönsi hänelle Isabella Katolisen ritarikunnan kunniamerkin. Hänen suunnittelemiaan malleja on esillä suurissa museoissa, kuten MoMa New Yorkissa, V&A Lontoossa ja Les Arts Décoratifs Pariisissa. Siitä hän on tietysti ylpeä. Mutta...

- ... En pidä mitään itsestäänselvyytenä enkä anna sen vaikuttaa luovuuteeni, hän vakuuttaa. Minulle luovuus on aina ollut vaistomainen prosessi, johon liittyy myös paljon opiskelua ja tutkimusta. Näin on ollut jo opiskeluaikana, ja Castiglionin ja Magistrettin kaltaiset mentorit opettivat minua pysymään konkreettisena. Konkreettinen, kuten virheistä oppiminen. Hän palaa usein tähän: palkinnot ja mitalit ovat toki hienoa saada, mutta juuri epäonnistumisten kautta hän todella kehittyy.

- Epäonnistuminen on minulle vahva käsite. Uskon, että se tuo lisäarvoa luovaan prosessiini. Epäonnistuminen on nähtävä voimavarana. Mitä virheitä hän on tehnyt? Sitä ei todellakaan ole sanottu.

Teksti Sofia Hallström Valokuva DePasquale + Muffini ja Roger Decker (muotokuva)

Editorial Splash 4 - Orkanen Urquiola

Produkter i inlägget

Samankaltaisia artikkeleita

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia

Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.

Artikkeliin

22.3.2024

De mjuka formernas revolution

Pehmeiden muotojen vallankumous

On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.

Artikkeliin

17.5.2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus

Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.

Artikkeliin

19.10.2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan

Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.

Artikkeliin

3.5.2024