Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiraatio

Bellinis alla strängar

9.11.2021

Kaikki Bellinin jouset

Mario Bellini syntyi Milanossa vuonna 1935, ja hän valmistui kotikaupunkinsa Polyteknisestä yliopistosta ennen kuin oli edes 25-vuotias. 1960-luvun alusta lähtien hänen muotoilujaan on juhlittu ja ylistetty, ja niistä on tullut osa kotejamme ja julkisia tiloja, joissa asumme. Vain harvat pystyvät vastaamaan Bellinin suunnittelemien esineiden määrään tai valikoimaan.

Useimmat muotoilun harrastajat tietävät, että Bellini on luonut klassikoita, kuten Camaleonda-sohvan B&B Italialle tai Cab-tuolin Cassinalle. Huonekalut ja esineet, joista on jo tullut ikonisia. Hänen työnsä ulottuu kuitenkin paljon näiden rajojen ulkopuolelle. Kirjoituskoneet Olivettille, televisiot Brionvegalle, hifijärjestelmät ja kuulokkeet Yamahalle ovat vain osa hänen laajasta tuotevalikoimastaan. Ja aivan kuin tämä ei olisi tarpeeksi vaikuttavaa, hän on myös toiminut useiden automerkkien konsulttina, mikä on johtanut uudenlaiseen lähestymistapaan ajoneuvojen suunnittelussa, ja "kar-a-sutra" -konseptiauto on ehkä tunnetuin ja uraauurtavin niistä.

Vuosina 1986-1991 hän toimi DOMUS-lehden päätoimittajana, joka on ehkä maailman arvostetuin muotoilun, taiteen ja arkkitehtuurin alan aikakauslehti, johon hän kirjoitti yli 60 artikkelia, joista monet käsittelevät taiteen ja teollisen muotoilun välistä suhdetta. Hänen arkkitehtuuriaan on nähty Euroopassa, mutta myös Japanissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa, ja hän on edelleen hyvin aktiivinen ja tuottelias.

Editorial Splash 1 -Bellinis alla strängar
Chiara Table for Flos. Mario Bellini.

Se, että hänen teoksiaan on esillä maailman suurimmissa muotoilu- ja taidemuseoissa, tuntuu sekä järkevältä että itsestään selvältä, ja pelkästään New Yorkin MoMassa on pysyvässä näyttelyssään 25 Bellinin signeeraamaa esinettä.

Bellini on tietysti osallistunut myös elämämme valaisemiseen, sillä hänen piirustuspöydältään on noussut valaisimia ja valaistusesineitä. Chiara-valaisin suunniteltiin FLOS:lle vuonna 1969, ja se on osittain nimetty italialaisen sanan "kirkas" mukaan, mutta se on myös saanut nimensä yhdestä Bellinin tyttärestä.

Editorial Splash 2 - Bellinis alla strängar

Camaleonda B&B Italialle.

Camaleonda B&B Italialle.

Valaisin sai inspiraationsa siitä, että luonnonvalo ei tavallisesti saavuta meitä suoraan, vaan se joko säteilee alas pilven läpi tai heijastuu esimerkiksi seinästä. Bellini on sanonut, että pelkän lampun suunnittelun sijaan hän halusi luoda esineen, joka voisi tuottaa keinotekoista valoa ja sitten heijastaa sen takaisin toisesta pinnasta. Idea oli yksinkertainen, mutta muodon löytämiseksi hänen oli työskenneltävä intensiivisesti pahvin ja saksilla luodakseen ensimmäisen mallin, joka sitten toimi mallina ohuista metallilevyistä tehdyille prototyypeille.

Chiara onnistui siinä niin hyvin, että valaisimesta luotiin kolmikko, kaikki erikokoisia ja erimuotoisia, enemmän tai vähemmän avoimia lampunvarjostimia, jotka antavat valon heijastua eri tavoin ja eri suuntiin.

Ajattelin, että pilveni valaisisi toimistoympäristöjä, mutta nykyään se voitaisiin tulkita niin, että ennustin Steve Jobsin 'pilven'

Editorial Splash 3 - Bellinis alla strängar
Nuvola Pendant for Nemo Lighting.

Nuvola tarkoittaa italiaksi "pilveä", ja Bellinin tulkinta luonnonilmiöstä esiteltiin vuonna 1974 sekä katto- että seinävalaisimena. Se, miksi hän valitsi mallilleen nimen Nuvola, ei kai kaipaa enempää selitystä. Valaisimet puhuvat omaa kieltään, kun ne roikkuvat kuin höyhenenkevyet valkoiset pilvet kesätaivaalla. Tai kuten Mario Bellini itse asian ilmaisee: "Ajattelin, että pilveni valaisisi toimistoympäristöjä, mutta nykyään se voitaisiin tulkita niin, että ennustin Steve Jobsin pilven".

Tutustu muihin Mario Bellinin muotoiluihin täällä.

Samankaltaisia artikkeleita

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia

Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.

Artikkeliin

22.3.2024

De mjuka formernas revolution

Pehmeiden muotojen vallankumous

On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.

Artikkeliin

17.5.2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus

Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.

Artikkeliin

19.10.2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan

Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.

Artikkeliin

3.5.2024