Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiraatio

Marcus Mårtenson – Self promote or die

2.11.2020

Marcus Mårtenson - Self promote or die

Self Promote or Die on kokoelma painoksia, jotka on tuotettu yksinomaan Nordiska Gallerietille. Näyttely on Marcus Mårtensonin ensimmäinen näyttely Ruotsissa, jossa on vain grafiikkaa.

Marcus Mårtensonin taiteellinen käytäntö käsittelee nykyajan kysymyksiä, kuten kulutusta, valvontaa ja sosiaalista mediaa. Kapitalistisen massakulttuurin viitteet muuntuvat Mårtensonin käsissä jyrkäksi yhteiskuntakritiikiksi. Teokset edustavat ajatusten ja ideoiden verkostoa, joka keskittyy modernin, jatkuvasti verkottuneen ihmisen eksistentiaaliseen kriisiin.

1960-luvun pop-taiteilijoiden tavoin Mårtenson löytää motiivinsa banaalista pakkomielteestä pintaa kohtaan - ikonografia, joka on tunnistettavissa neonkylttien, sarjakuvien ja mainoskuvien kuvista. Sekoittamalla korkeaa ja matalaa kunnioitusta herättävässä leikissä taiteen isolla K-kirjaimella varustettujen tilojen kanssa Mårtensonin teokset noudattavat postmodernistista perinnettä, joka on saanut vaikutteita Baudrillardin simulakra-teoriasta. Mårtenson tekee katsojan tietoiseksi todellisuuden ja mediaalisuuden välisestä erosta. Jokaisen uuden representaatiokerroksen myötä ihminen etääntyy yhä kauemmas todellisesta merkityksestä, kunnes lopulta jäljelle jää vain keinotekoinen simulaatio eräänlaisessa itsereferenssissä hypertodellisuudessa.

Self Promote or Die on suunniteltu äänekkääksi mainostauluksi, jossa on jyrkkiä kirjaimia keltaisella värillä kimaltavalla sinisellä taustalla. Graafinen muotoilu on vuorovaikutuksessa sanojen sisällön kanssa luoden kyynisen, poliittisen satiirin uusliberalistisesta yhteiskuntajärjestyksestä, jossa vallitsee viidakon laki. "Kulissien takana ei ole enää mitään, kaikki mitä teet, pitäisi julkaista ja arvioida pelillistetyssä yhteiskunnassa. Olet brändisi", Mårtenson sanoo.

Editorial Splash 1 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Teoksessa #helloeveryone näkyy absurdi, epäjohdonmukainen hölynpölyä sisältävien sanojen virta. Mårtenson kritisoi terävällä ironialla merkityksettömän tiedon kakofoniaa, joka pommittaa verkottunutta ihmistä. Ihannekuvia, jotka viettelevät, mutta jotka väistämättä johdattavat yksilön virheellisille poluille, jotka pirstovat ja vieraannuttavat minän.

Teoksen Toughness keskiössä on ihmisen jatkuva pyrkimys esittää rooli muiden edessä sosiaalisessa mediassa. Klassiset symbolit, kuten pääkallo ja veitsi, muuttuvat performatiivisiksi merkeiksi, joiden tarkoituksena on luoda mielikuvaa kovuudesta. Simulakroina ne eivät viittaa todelliseen todellisuuteen, vaan mielikuvaan, jota kantaja haluaa ilmaista.

Yhdessä yksittäiset teokset kuvaavat dystooppista maailmankuvaa - visuaalisia heijastuksia nyky-yhteiskunnan absurdista imagon ja menestyksen tavoittelusta.

Marcus Mårtenson (s. 1972) asuu ja työskentelee Tukholmassa. Hän on opiskellut Idun Lovénin taidekoulussa, Basis Art Schoolissa ja suorittanut uskonnonopin kandidaatin tutkinnon. Näyttelyitä muun muassa Galleri Forsblomissa (Tukholma ja Helsinki), Lars Bohmanin galleriassa (Tukholma), Angelica Knäpperin galleriassa (Tukholma), Linköpings konsthallissa ja Galleria Midorissa (Tokio). Mårtensonin teoksia on yksityisissä kokoelmissa ja Ruotsin julkisen taiteen yhdistyksessä (SAK).

Näyttely on esillä Nordiska Gallerietissa 2. joulukuuta 2020 asti.

Jos sinulla on kysyttävää teosten katselusta ja ostamisesta, ota yhteyttä osoitteeseen Ditte, Head of Art.
[email protected]
+46 707 656 000

Lehdistötiedustelut ja haastattelupyynnöt osoitteessa Olivia, PR & Event Manager.
[email protected]
+46 768 775 767

Teksti: Lina Aastrup

Editorial Splash 2 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Kuva: Fredrik Sandin Carlsson

Samankaltaisia artikkeleita

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia

Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.

Artikkeliin

22.3.2024

De mjuka formernas revolution

Pehmeiden muotojen vallankumous

On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.

Artikkeliin

17.5.2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus

Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.

Artikkeliin

19.10.2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan

Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.

Artikkeliin

3.5.2024