Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiraatio

Från modernism till postmodernism

15.6.2021

Modernismista postmodernismiin

Modernismi hallitsi yhteiskuntaa 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla, mutta se haastettiin toisella puoliskolla. Kriitikot kutsuivat vastareaktiota postmodernismiksi, ja se haastoi universaalit totuudet, funktionalismin ja objektiivisen todellisuuden.

Ludwig Mies van der Rohen vuonna 1929 suunnittelema Barcelona-tuoli.

Lähes kaikki nykypäivän muotoilu perustuu modernismiin ja erityisesti Bauhaus-koulukunnan ideologiaan. Länsimainen kulttuuri alkoi 1800-luvun lopulla kyseenalaistaa uskonnollisia uskomuksia ja yhteiskunnan eriarvoisuutta. Modernismin ydin oli, että kaikki oli ajateltava uudelleen, ja uusi tiede ja nopea teknologinen kehitys voisivat muokata ja parantaa ympäristöä. Uusia ajatuksia syntyi esimerkiksi arkkitehtuurin ja taiteen aloilla.

Modernismi pääsi kunnolla vauhtiin vasta ensimmäisen maailmansodan jälkeen Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Markkinat kasvoivat ja innovaatiot tulivat nopeasti peräkkäin.

Editorial Splash 1 - Från modernism till postmodernism

Le Corbusierin, Pierre Jeanneret'n ja Charlotte Perriandin vuonna 1928 suunnittelema LC4 Hairyskin.

Saksassa arkkitehti Walter Gropius perusti vuonna 1919 Bauhaus-koulun, jonka ideana oli käyttää taidetta ja arkkitehtuuria paremman yhteiskunnan rakentamiseen. He keskittyivät puhtaisiin geometrisiin muotoihin ja tasapainoisiin sommitelmiin ja pyrkivät "löytämään yhtenäisen esteettisen kulttuuri-ilmaisun taide- ja käsityökasvatuksen yhdistämisen avulla". Koulu käytti opettajinaan ja rehtoreinaan aikansa tunnettuja arkkitehtejä ja taiteilijoita. Esimerkiksi Ludwig Mies van der Rohe toimi koulun rehtorina 1900-luvun loppupuolella ja loi myöhemmin aforismin "Vähemmän on enemmän". Uusi teknologia mahdollisti massatuotannon ja Bauhausin leviämisen kaikkiin yhteiskuntaluokkiin. Bauhausin suurta vaikutusta pidetään funktionalismin edeltäjänä.

Toisen maailmansodan jälkeen kohtuuhintaiset asunnot olivat tärkeitä, ja tunnetut arkkitehdit suunnittelivat asuinalueita uusissa puitteissa, jotka tulivat tunnetuksi funktionalismina. Arkkitehtuurin oli oltava hyvin suhteutettua ja vastuullista. Uudet materiaalien, kuten betonin, lasin ja teräksen, massatuotantotekniikat antoivat arkkitehdeille fantastisia mahdollisuuksia. Muodon tulisi seurata toimintaa, ja suorat linjat olivat käytännöllisimpiä. Kaiken muotoilun tulisi olla käyttäjäystävällistä, ja arkkitehtuuri alkoi vaikuttaa voimakkaasti huonekalujen suunnitteluun. Kuuluisaa arkkitehtia ja ehkä suurinta modernismin teoreetikkoa Le Corbusieria pidetään myös yhtenä kaikkien aikojen suurimmista huonekalusuunnittelijoista. Ludwig Mies van der Rohen kuuluisa Barcelona-tuoli on hyvä esimerkki modernistisista huonekaluista, jotka on suunnitellut yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä arkkitehdeistä.

Editorial Splash 2 - Från modernism till postmodernism

Ettore Sottsass Jr:n vuonna 1970 suunnittelema Ultrafragola-peili.

"Ryhmä kyseenalaisti standardoidun ja teennäisen muotoiluilmapiirin ja halusi luoda keskustelua muotoilusta ja sen alasta sekä antaa muotoilijoille mahdollisuuden ilmaista itseään yksilöllisesti."

Modernismi kyseenalaistetaan hitaasti useilla aloilla. Kirjailijat ja arkkitehdit kritisoivat kollektivistista ideologiaa. Italialaisella Alessandro Mendinillä oli 1970-luvulla tärkeä rooli postmodernismin ja radikaalin muotoilun kehityksessä. Hän halusi irrottautua funktionalismista ja osoittaa, että muotoilu voi olla monimutkaisempaa.

Jos modernismi edusti yksinkertaisuutta, postmodernismi oli monitahoista. Siinä missä modernismi pyrki järjestykseen, postmodernismi pyrki luomaan kaaosta. Jälkimmäinen kyseenalaisti universaalit totuudet ja suosi yksilöllisiä kokemuksia. Monet suunnittelijat olivat kyllästyneet hyvän maun elitistisiin määritelmiin ja kaipasivat "tyylivapautta".

Editorial Splash 3 - Från modernism till postmodernism

Ludwig Mies van der Rohen vuonna 1929 suunnittelema Barcelona-tuoli.

Postmodernismi sai täyden jalansijan kuitenkin vasta 1980-luvulla, "design vuosikymmenellä". 1980 joukko luovia taiteilijoita, joihin kuuluivat Ettore Sottsass ja Michele De Lucchi, tapasi Milanossa ja perusti Memphis-suunnitteluryhmän. Ryhmä kyseenalaisti homogenisoituneen ja teennäisen muotoiluilmapiirin ja halusi luoda keskustelua muotoilusta ja sen teollisuudesta sekä antaa muotoilijoille mahdollisuuden ilmaista itseään yksilöllisesti. Ajattelemalla laatikon ulkopuolella ja testaamalla sen rajoja, mitä muotoilu voisi olla, he piirsivät esineitä, jotka olivat epäsopivia, monivärisiä ja joissa oli outoja kuvioita. Muun muassa art decosta, pop-taiteesta ja geometrisista muodoista inspiroituneet tuotteet olivat selvästi sekä hulluja että hauskoja.

Editorial Splash 4 - Från modernism till postmodernism

Le Corbusierin, Pierre Jeanneret'n ja Charlotte Perriandin suunnittelema LC2-nojatuoli.

Muotoilu ei olisi Memphisin debyyttinäyttelyn jälkeen enää entisensä. Milanon Salone del Mobile -tapahtumassa vuonna 1981 oli niin paljon väkeä, että jotkut näytteilleasettajat luulivat terrori-iskun tapahtuneen. Memphisistä tuli sekä muotoilun että muodin suunnannäyttäjä, ja ala muuttui tästä lähtien värikkäämmäksi ja persoonallisemmaksi. Hype laantui lopulta, mutta suunnittelijoiden nykyisin nauttima vapaus on paljolti postmodernismin radikaaleille luojille ansiota.

Nyt Memphis Groupin mallit ovat jälleen muodissa, kiitos eri alojen suunnannäyttäjien, jotka myös uskovat, että "Less is Bore" on tylsää. Monia Memphis-tuotteita valmistetaan edelleen ja niitä myydään enemmän kuin koskaan ennen.

Tuotteet postissa

Samankaltaisia artikkeleita

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia

Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.

Artikkeliin

22.3.2024

De mjuka formernas revolution

Pehmeiden muotojen vallankumous

On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.

Artikkeliin

17.5.2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus

Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.

Artikkeliin

19.10.2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan

Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.

Artikkeliin

3.5.2024