Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiraatio

En designer och en designklassiker med försprång

1.6.2021

Suunnittelija ja muotoilun klassikko, jolla on särmää

Muotoilun klassikko, joka saa juuri nyt paljon huomiota, on Ettore Sottsass Jr:n Ultrafragola - peili, valaisin ja taideteos samassa, joka tarkoittaa Ultrajordgubbe. Nuoret suunnittelijat ovat saaneet siitä inspiraatiota luomuksiinsa, ja varhaisen postmodernistisen muotonsa ansiosta se sopii täydellisesti nykyiseen Memphis-taloon sekä all-in-ympäristöihin että tyylikkäämpiin sisätiloihin.

Kuten niin monen muunkin taiteilijan, myös Ettore Sottsass Jr:n suosio näyttää kasvavan hänen kuolemansa jälkeen. Ei siksi, etteikö häntä olisi tunnettu kuusikymmenvuotisen uransa aikana, vaan ehkä siksi, että jälkikäteen on yhä selvempää, miten tärkeä guru hän oli postmodernismille. Hän oli paljon aikaansa edellä. Kuten Radice kirjoittaa teoksessa Sottsass: A Critical Biography "Ettoren huonekalut eivät koskaan myyneet silloin, kun ne suunniteltiin".

12-vuotiaana Ettore muutti perheineen Itävallasta Italiaan, jossa Ettore seurasi isänsä jalanjälkiä ja kouluttautui arkkitehdiksi. Opintojensa aikana hän löysi mentorinsa levottomasta boheemista taiteilijasta Luigi Spazzapanista, joka kyseenalaisti modernin taiteen, politiikan ja sorron. Voidaan olettaa, että Spazzapan vaikutti nuoreen Sottsassiin, jotta hänestä tulisi radikaali lähestymistavaltaan suunnitteluun.

Sitten tuli toinen maailmansota, ja Ettore päätyi vankileirille. Takaisin Italiassa hän työskenteli jonkin aikaa isänsä kanssa sodanjälkeisessä köyhyydessä ennen kuin hän lähti Milanoon. Täällä kulttuurin merkitys oli suuri, ja Ettore otti vastaan erilaisia toimeksiantoja, olipa kyse sitten metalli-, lasi-, keramiikka- tai lavastustöistä. Koko elämänsä ajan hän jatkoi eri taidemuotojen ja materiaalien tutkimista ja teki paljon matkoja, erityisesti Intiaan.

Editorial Splash 1 - En designer och en designklassiker med försprång

...huonekalut on tavallaan suunniteltu olemassaoloa varten, joka on tietoinen eksistentiaalisesta katastrofista. Niitä ei suunniteltu porvarilliselle perheelle, jossa kaikki ovat vain onnellisia, tyytyväisiä ja niin edelleen.

Yhdysvaltalaisen matkan jälkeen hän sai mahdollisuuden työskennellä italialaisen Poltronova-yrityksen palveluksessa, ja sen jälkeen hän sai töitä muilta huonekaluvalmistajilta. Hänestä tuli Poltronovan taiteellinen johtaja vuonna 1957. Heidän yhteistyönsä kohokohta oli Mobili Grigi -näyttely Eurodomus 3:ssa Milanossa vuonna 1970. Siellä Ultrafragola esiteltiin maailmalle ensimmäistä kertaa.

Ettore kritisoi jo varhain vallitsevaa funktionalismin suuntausta ja uskoi, että muotoilun pitäisi olla myös aistillista ja jännittävää. Hän näki muotoilun yhteiskuntakritiikin välineenä, ja amerikkalaisten beatnik-ystäviensä tavoin hänellä oli kyseenalaistava ja epäsovinnainen elämänkatsomus.

Hänen teoksensa olivat usein värikkäitä ja värikkäitä, ja siksi niitä alettiin vähitellen pitää myös pop-taiteena. Ultrafragolan aaltoileva muoto, joka muistuttaa naisen pitkiä kiharoita, on selkeä flirtti pop-taiteen kanssa. Mobili Grigi -sarjan huonekalut eivät eroa hänen tulevasta Memphis-ryhmän suunnittelustaan. Ultrafragolassa on Memphis-estetiikka ja sen leikkisyys, se toimii erinomaisena solitäärinä ja houkuttelee monikäyttöisyyteen - tai ei lainkaan. Menisi vuosikymmen ennen kuin hän perusti Memphis Groupin.

Editorial Splash 2 - En designer och en designklassiker med försprång

Mobili Grigi - Harmaat huonekalut - koostui makuuhuoneisiin ja olohuoneisiin suunnitelluista huonekaluista. Sarjaan kuului sänky, vaatekaappi, lattiavalaisin sekä pöytä ja tuolit. Mutta juuri Ultafragola-peili olisi ainoa sarjan tuote, joka tulisi mukaan Poltronovan kuvastoon. Muut huonekalut jäivät prototyypeiksi tai niitä valmistettiin muutama kappale.

Sarja antoi Ettorelle mahdollisuuden käyttää ensimmäistä kertaa lasikuitutekniikkaa, jota ei ollut aiemmin käytetty tuotesuunnittelussa. Huonekalut oli viimeistelty korkeakiiltoisesti tummanharmaalla tylsällä sävyllä, ja useat esineet oli varustettu neonvaloilla, jotka herättivät ne eloon, kun ne sytytettiin. Ultrafragolan runko toimii myös valaisimena, ja se valaistaan vaaleanpunaisella LED-valolla tai neonvalovaihtoehdolla, kuten prototyyppi. Se on pois päältä opaalinvalkoinen ja päälle kytkettynä kirkkaan vaaleanpunainen, ja sen mitat ovat 195 x 100 senttimetriä. Tuotanto on jatkunut vuodesta 1970 lähtien keskeytyksettä.

Lasikuitutekniikan käyttäminen vaati erikoismuottien valmistamista, mikä oli erittäin kallista. Huonekalut olivat taloudellinen epäonnistuminen, mutta ne innoittivat ikuisesti jälkipolvia. Ettore puhui aina myös hyvää Poltronovan perustajasta Sergio Cammillista, joka uskalsi ryhtyä kalliiseen kokeiluun.

Editorial Splash 3 - En designer och en designklassiker med försprång

Huonekalut näyttävät siltä kuin ne olisivat kotoisin toiselta planeetalta, ja Ettore itse on kuulemma sanonut, että sarja oli "täyttä hulluutta". Yhdessä Alberto Fioravantin kanssa hän otti huonekalusarjasta kuvia, joissa he kyseenalaistavat olemassaolon, ja selitti haastattelussa, että "...huonekalut suunniteltiin tavallaan olemassaoloa varten, joka on tietoinen eksistentiaalisesta katastrofista. Niitä ei suunniteltu porvarilliselle perheelle, jossa kaikki ovat vain onnellisia, tyytyväisiä ja niin edelleen."

Hän jatkaa Ultrafragolasta: "Peilejä käyttävät pääasiassa naiset, ja naisilla on luontainen viettelytaito. Se, mikä ei onnistunut eikä myynyt, oli jatkuva pyrkimykseni antaa muotoilulle merkitys, antaa sille tunne."

Ettore kuoli vuonna 2007 90-vuotiaana, mutta hänen työnsä on muuttanut ikuisiksi ajoiksi tapamme tarkastella muotoilua.

Samankaltaisia artikkeleita

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia

Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.

Artikkeliin

22.3.2024

De mjuka formernas revolution

Pehmeiden muotojen vallankumous

On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.

Artikkeliin

17.5.2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus

Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.

Artikkeliin

19.10.2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan

Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.

Artikkeliin

3.5.2024