Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiraatio

Versace – en färgexplosion med extra guldkant

10.10.2021

Versace – räjähdysmäinen väriloisto, jossa on ylimääräinen kultainen reunus

Versace on italialaisen ylellisyyden ja loiston ruumiillistuma, joka on muunnettu design-esineiksi. Se on enemmän on enemmän, se on teatraalinen, ekstravagantti ja jatkuva värien räjähdys, jonka päälle on lisätty suuri annos hohtavaa kultaa.

Gianni Versace perusti Versace-muotitalon vuonna 1978, ja monien muiden italialaisten yritysten tapaan se syntyi pienenä perheyrityksenä, jossa nuorempi sisar Donatella ja vanhempi veli Santo olivat mukana alusta alkaen.

Seuraavina vuosina Gianni menestyi mallistoillaan valtavasti, ja hänestä tuli nopeasti yksi kansainvälisen muotimaailman suurimmista nimistä. Hän oli myös ensimmäinen, joka toi kaikki 1990-luvun huippumallit yhdessä catwalkille ja loi supermalli-ilmiön.

Giannin elämä oli aina täynnä kulttuuria, ja hän rakasti kaikkea, mikä saattoi tehdä elämästä vähän kauniimpaa, vähän värikkäämpää ja paljon värikkäämpää. Hän löysi luovan inspiraationsa myös teatterista, tanssista ja taiteesta. Ja elämä, joka oli saanut kultaisen reunan niin monella tavalla, johti myös tuotteisiin, joilla oli sama kultainen kehys.

Editorial Splash 1 - Versace - en färgexplosion med extra guldkant

Muotitalon sisustussuunnittelun pitäisi olla tunnistettavaa. En usko minimalismiin, koska minimalismia on kaikkialla.

Hänen sisarensa Donatella, joka on toiminut tuotemerkin luovana johtajana Giannin kuoleman jälkeen vuonna 1997, on sanonut: "Muotitalon sisustussuunnittelun pitäisi olla tunnistettavaa. En usko minimalismiin, koska minimalismia on kaikkialla."

Kun kodin malliston ensimmäiset tuotteet lanseerattiin vuonna 1992, lähettäjästä ei ollut epäilystäkään, eikä minimalismiin voitu missään nimessä yhdistää mitään. Ensimmäisenä esiteltiin tekstiilikokoelma, johon kuului tyynyjä ja peittoja, mutta pian niitä seurasi joukko muita tuotteita.

Vuonna 1993 alkoi yhteistyö tunnetun saksalaisen Rosenthalin posliinitehtaan kanssa, ja siitä lähtien on tuotettu useita pöytämallistoja nimellä Rosenthal meets Versace. Tuotteisiin kuuluu tietysti posliinia, mutta myös lasisarjoja erilaisille juomille ja koriste-esineitä, joilla on joskus jokin tehtävä ja joskus ainoa tarkoitus olla silmää ja mieltä kutkuttava esine.

Editorial Splash 2 - Versace - en färgexplosion med extra guldkant

Meduusan symboli brändin logosta on toistuva kuvio monissa tuotteissa. Kuva on otettu ränsistyneen talon lattiasta, jossa Gianni ja hänen sisaruksensa leikkivät lapsena. Kreikkalaisessa mytologiassa Medusa saattoi ennen muuttumistaan pahaksi hirviöksi lumota ihmiset täysin kauneudellaan ja tehdä heistä uskollisia kumppaneita ikuisiksi ajoiksi. Giannin visiona oli, että Versacella olisi sama vaikutus asiakkaisiinsa. Hän on sanonut: "Versace on elämäntapa, ja sen pitäisi olla kattava niille, jotka päättävät omaksua sen."

Ja nykyään, aivan kuten voit pukeutua Versaceen, tuoksua Versacelta ja kantaa tavaroitasi Versacessa, voit helposti sisustaa kokonaisen kodin vain Versacen malleilla. Ja jos et saa tarpeeksesi ja haluat ympäröidä itsesi samalla ekstravaganssilla lomallakin, voit varata huoneen jostakin Palazzo Versace -nimisestä yltäkylläisestä lomakeskuksesta.

”I don’t believe in good taste”, oli Gianni Versacen motto koko uransa ajan. Ehkäpä hyvän maun määrittely on katsojan silmissä samalla tavalla kuin kauneus. Joka tapauksessa on selvää, että Versace ei ole koskaan ollut suunnittelutalo, joka pyytää itseään anteeksi. Päinvastoin. Ja olemassaolossa, joka usein pursuaa viileitä värejä ja raittiita ilmaisuja, voimme toivoa, että se on sitä jatkossakin. Että on maailmoja, joissa tiedämme saavamme aina ruiskeen paljon, paljon ja ylimääräistä kaikkea.

Tuotteet postissa

Samankaltaisia artikkeleita

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Muotoilun ikonit - löydä ajattomia sohvia

Muotoilun ikoni ei ole vain kaunis huonekalu, vaan se edustaa myös keskeistä lukua muotoilun historiassa. Erilaisia sohvia, jotka ovat uraauurtavien innovaatioiden ja tarkkaan harkittujen esteettisten valintojen tulosta. Muotoiluikoneita tutkimalla saamme hyvän käsityksen suunnittelijoiden näkemyksistä, mutta myös laajemman käsityksen siitä ajanjaksosta, jolloin ne on luotu. Sen lisäksi, että ne ovat historiallisia artefakteja, ne ovat myös inspiraation lähteitä nykysuunnittelijoille, jotka jatkavat ajatonta perintöä.

Artikkeliin

22.3.2024

De mjuka formernas revolution

Pehmeiden muotojen vallankumous

On kuin vallankumous olisi vyörynyt sisään ja vallannut kotimme. Sama liike on iskenyt myös julkisiin tiloihin eikä vähiten Instagram-syötteisiimme. Vallankumous tulee pehmeissä muodoissa, joissa on kaarevat ääriviivat, ja on kuin kaikki suorat linjat ja terävät kulmat olisi poistettu päinvastaisen hyväksi. Muotojen rinnalla on materiaaleja, jotka tuntuvat yhtä kutsuvilta kuin pehmeä ja lämmin turkki koleana talvipäivänä tai neulottu mohairpusero paljasta ihoa vasten.

Artikkeliin

17.5.2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist ja fiktiivinen todellisuus

Missä unelmista tulee todellisuutta tai päinvastoin. Helena Blomqvist (s. 1975) on valokuvaaja ja taiteilija, joka luo omaleimaisella tyylillään visuaalisia kertomuksia, jotka ovat sekä mielikuvituksellisia että todellisuutta pohtivia.

Artikkeliin

19.10.2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Fritz Hansenin ikoniset tuolit – tanskalaista muotoilua parhaimmillaan

Fritz Hansen on tanskalainen tuotemerkki, jonka samanniminen puuseppä perusti vuonna 1872 ja joka on synonyymi ajattomalle eleganssille ja uraauurtavalle huonekalusuunnittelulle.

Artikkeliin

3.5.2024