Carl Malmsten

Suunnittelija

Carl Malmsten

(1888–1972)

Carl Malmsten oli ruotsalainen sisustus- ja huonekaluarkkitehti ja professori. Hän oli The Swedish Grace -nimellä myöhemmin tunnetuksi tulleen tyylin suuri kannattaja.

Merkkipaalut

  • 1916 Voitti Tukholman kaupungintalon sisustuskilpailun
  • 1940 Piirsi pinnatuolin Lilla Åland
  • 1960 Suunnitteli Samsas-nojatuolin ja sohvan
  • 1969 Piti viimeisen näyttelynsä

 

Ylhäältä alas:
1. Pinnatuoli Lilla Åland vuodelta 1940 on rakastettu klassikko ja yksi Carl Malmstenin tunnetuimmista teoksista.
2. Carl Malmsten studiossaan.
3. Nykyään Carl Malmstenin alkuperäiset huonekalut ovat kysyttyjä huutokaupoissa, ja useat hänen mallinsa ovat edelleen tuotannossa.
4. Carl Malmstenin luonnokset ovat nykyään perusta useille huonekaluille, mukaan lukien Tre Sekelin Flinck-tuoli.

Merkkipaalut

  • 1916 Voitti Tukholman kaupungintalon sisustuskilpailun
  • 1940 Piirsi pinnatuolin Lilla Åland
  • 1960 Suunnitteli Samsas-nojatuolin ja sohvan
  • 1969 Piti viimeisen näyttelynsä

Carl Malmsten syntyi 7. joulukuuta 1888 Tukholmassa. Hän oli ruotsalainen sisustus- ja huonekaluarkkitehti ja professori. Hän varttui porvarillisessa ympäristössä Blasieholmenilla keskellä Tukholmaa ja vietti kesät kartanossa Bergshamrassa. Hänen isänsä oli tunnettu lääkäri ja isoisänsä kuninkaallinen henkilääkäri. Carlin äiti oli Tukholman Grand Hôtelin perustajan tytär. 

 

Vaikka Carl ei pitänyt koulusta kovinkaan paljon, hän valmistui ylioppilaaksi. Asepalveluksensa jälkeen hän kärsi terveysongelmista ja vietti jonkin aikaa Egyptissä, jossa hän omistautui muun muassa taiteelliselle työlle. 

 

Tukholmassa hän sai puusepän oppipoikapaikan vuosiksi 1909–1910, ja vuosina 1911–1916 hän opiskeli itsenäisesti ja harjoitteli arkkitehtitoimistossa. Huonekalusuunnittelijana Carl teki läpimurtonsa vuonna 1916, kun hän 28-vuotiaana voitti Tukholman kaupungintalon sisustussuunnittelun ensimmäisen ja toisen palkinnon. Hänen mukaansa nämä olivat ensimmäiset huonekalut, joita hän oli suunnitellut. Palkinto teki hänestä kuuluisan ja johti myöhemmin hänen huonekalujensa ja sisustusesineidensä suureen kysyntään "linnoihin ja torppiin". 

 

Carl hankki vankkaa tietämystä käsityörakenteista, kalustetyyleistä ja kulttuurihistoriasta harjoittelusaan ja opiskellessaan huonekaluja perusteellisesti Pohjoismaisessa museossa ja Skansenissa. Yhdessä hänen aitoa ja kaunista kohtaan tuntemansa luontaisen intohimon kanssa tämä tuli luonnehtimaan hänen koko elämäntyötään. 

 

Carl Malmstenin yhteistyö aikalaisten kollegoiden ja vanhempien arkkitehtien kanssa arvostetuissa toimeksiannoissa tunnettujen rakennusten, kuten Tukholman kaupungintalo, Tukholman konserttitalo, Tulitikkupalatsi, Ulriksdalin linna jne. rakentamisessa tekivät hänestä kuuluisan laajoissa piireissä. Ragnar Östberg, Ivar Tengbom ja Ferdinand Boberg kuuluivat tähän ryhmään yhdessä taiteilijoiden, kuten mm. Ivar Johnssonin, Alf Munthen, Märta Måås-Fjetterströmin, Elsa Gullbergin, Simon Gaten kanssa.

 

Carl Malmsten tuki vahvasti 1920-luvun ruotsalaista klassismia, jota kutsutaan myös nimellä The Swedish Grace. Hän suhtautui hyvin skeptisesti funktionalismiin ja vastusti tätä "köyhää ohjelmaa". Eräässä kirjoituksessaan hän kuvaili funktionalismia keskinkertaiseksi, maahantuoduksi, epäperinteiseksi, mekaanisesti kuivaksi ja valheelliseen objektiivisuuteen perustuvaksi tyyliksi.

 

Vuosien mittaan seurasi useita näyttelyitä, muun muassa Liljevalchsin taidehallissa ja Röhsska taidekäsityömuseossa Göteborgissa vuonna 1956. Göteborgin näyttelyssä esiteltiin sarjatuotantoon tarkoitettuja huonekaluja, ja CM-huonekalut saavuttivat läpimurtonsa laajemmalle yleisölle. Ns. Nyckelbröderna eli Nyckelverkstäderna otti valmistaakseen noin seitsemänkymmentä huonekalumallia. Monet mallit saivat Carl Malmstenille tyypilliset nimet, kuten Samsas, Hemmakvällar, Herrgården, Lata Greven ja Jonas Love. 

 

Ennen 80-vuotissyntymäpäiväänsä vuonna 1969 Carl Malmsten piti viimeisen suuren näyttelynsä, retrospektiivisen Rot och Krona -näyttelyn Liljevalchsin taidehallissa. Se oli tiivistelmä hänen luomistyöstään. 

 

Carl Malmsten kuoli 13. elokuuta 1972 Öölannissa ja on haudattu Vicklebyn hautausmaalle.

 

Carl Malmsten jätti jälkeensä arkiston, jossa on tuhansia luonnoksia, yksityiskohtaisia piirustuksia ja alkuperäiskappaleita ja joka muodostaa korvaamattoman arvokkaan kulttuuriperinnön. Vielä nykyäänkin valmistetaan useita malleja, joista hänen rakastettu pinnatuolinsa Lilla Åland voidaan luultavasti laskea hänen ehdottomasti tärkeimmäksi työkseen.

Valikko