Greta Magnusson Grossman

Suunnittelija

Greta Magnusson Grossman

(1906–1999)

"Ainoa etu miehenä huonekalusuunnittelijana olemisessa on se, että miehet ovat fyysisesti vahvempia."

Merkkipaalut

  • Grossmanilla on ollut tärkeä rooli ruotsalaisen muotoilun viemisessä Amerikan markkinoille, ensinnäkin asumalla ja suunnittelemalla Yhdysvalloissa vuodesta 1940 ja toisekseen pitämällä tyylinsä hyvin skandinaavisena.

 

Ylhäältä alas:
1. Kiernan House Hollywood Hillsissä, Los Angeles, Kalifornia 195152.
2. Muutamia esimerkkejä Gretan monista valaisimista.
Greta oli taitava vangitsemaan aikakautensa kolmiulotteiseen muotoon. Hänen huonekalunsa huokuvat optimistista modernismia ja ovat yksinkertaisia, mutta täynnä kokeilunhalua.

Merkkipaalut

  • Grossmanilla on ollut tärkeä rooli ruotsalaisen muotoilun viemisessä Amerikan markkinoille, ensinnäkin asumalla ja suunnittelemalla Yhdysvalloissa vuodesta 1940 ja toisekseen pitämällä tyylinsä hyvin skandinaavisena.

Greta Magnusson Grossman loistaa poissaolollaan Ruotsin muotoiluhistoriassa, mutta on nyt vihdoin saamassa arvonsa mukaista huomiota. Eikä vain siksi, että hänellä oli rohkeutta ryhtyä puusepän oppipojaksi Helsingborgissa 1920-luvulla, jolloin naissuunnittelijoiden odotettiin omistautuvan tekstiileille, jos he ylipäätään olivat onnistuneet pääsemään johonkin taidekouluun. Hän perusti myös nopeasti oman yrityksensä "Studio" Stureplanille Tukholmaan 1930-luvulla. Siellä hän suunnitteli ja valmisti huonekaluja ja sisustustarvikkeita.

 

Häntä ehdittiin kuvailla "Ruotsin ainoaksi naisarkkitehdiksi ja suunnittelijaksi", ennen kuin hän lähti vuonna 1940 Gärdetin-huoneistostaan Los Angelesiin miehensä jazzmuusikko Billy Grossmanin kanssa.

 

Hän avasi sisustusliikkeen Rodeo Drivelle, ja myöhemmin hänestä tuli keskeinen hahmo LA-modernismissa. Greta osasi vangita taitavasti aikakautensa kolmiulotteiseen muotoon. Hänen huonekalunsa huokuvat optimistista modernismia ja ovat yksinkertaisia, mutta täynnä kokeilunhalua. Hän sekoitti pähkinäpuuta ja valurautaa sohvapöydissä, antoi kirjoituspöydälle kolme metallista ja yhden puisen jalan ja suosi silloisten funkisnormien vastaisesti sinapinkeltaisia ja terrakotanvärisiä seiniä. Hänet tunnetaan parhaiten 1940-luvun lopun emaloidusta metallista ja messingistä valmistetuista valaisimistaan "Cobra" ja "Grasshopper". Cobra-valaisimesta hän sai Modern Museum of Arts Good  Design Award -palkinnon.

 

Gretan ajatukset arkkitehtuurista ovat nykyään erittäin ajankohtaisia; hän kunnostautui rakentamalla kalteville, vaikeille ja siten halvoille tonteille ja sisusti siirrettävillä seinillä, kokoontaittuvilla keittiöillä ja sisäänrakennetuilla säilytystiloilla. Grossman House, jonka hän rakensi itselleen Claircrest Drivelle Beverly Hillsiin vuosina 1956–57, koostui yhdestä ainoasta suuresta huoneesta. Rakennuksessa oli teräsrunko, joka nousi maanpinnan yläpuolelle ja lepäsi hoikkien pilareiden varassa. Suurinta osaa sekä sisä- että ulkoseinistä voitiin siirtää muuttuvan sään mukaan.

 

Los Angeles Timesin mukaan Magnusson Grossmanin lamppuja kopioitiin niin paljon, että niistä tuli amerikkalaisen muotoilun ikoni 1950-luvulla. Saman vuosikymmenen aikana hänestä tuli Hollywood-tähtien suosikki. Hän teki sisustusehdotuksia Frank Sinatralle, Ingrid Bergmanille ja Greta Garbolle. Gio Ponti esitteli hänen huonekalujaan Domus-arkkitehtuurilehdessään, ja Arts and Architecturessa hänen nimensä mainittiin samassa yhteydessä kuin Frank Lloyd Wright ja pariskunta Eames.

Valikko