Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Haastattelut

Hitta hem hero

19.3.2024

Lanseeraamme nyt Hem-brändin

On aika omaksua sisustussuunnittelu kulttuurina. Näin sanoo Petrus Palmér, huonekaluyritys Hemin perustaja. Nordiska Gallerietille hän puhuu taikuuden, taiteen ja vapaiden käsien merkityksestä.

Vuonna 2016 perustetusta yrityksestä lähtien Hemillä on ollut missio: luoda muotoilua, joka liikuttaa ihmisiä, esittelee uusia näkökulmia ja luo emotionaalista arvoa. Lähdettyään vuonna 2015 Form Us With Love -studiosta, jonka hän perusti kahden ystävänsä kanssa opiskeltuaan teollista muotoilua Linnaeus-yliopistossa Smålandissa, Petrus Palmér on nähnyt, että 2000-luvun tällä puolen tarvitaan huonekalufirma, joka puhuttelee uutta sukupolvea.

– Olen kaivannut yrityksiä, joilla on todella kunnianhimoa muuttua. Yritystä, joka on edelleen hyvin lähellä suunnittelijoita ja tekijöitä – jotka ovat hieman laajempia, eivät vain suunnittelijoita, vaan myös taiteilijoita, joilla on vahva ilmaisu. Kuin moderni muotoiluyritys, joka oli olemassa 50, 60, 70 vuotta sitten, mutta jota ei oikeastaan ole aloitettu tänä päivänä. Siinä on sekä hieman nostalgiaa että paljon edistyksellistä ajattelua", Petrus Palmér sanoo ja mainitsee kasvaneensa klassikoiden parissa, kaiken Cassinasta ja Vitrasta Herman Milleriin.

– Muotoilun modernistinen ajatus on synonyymi näille yrityksille ja suunnittelijoille. Home on kehitys, joka seisoo näiden jättiläisten harteilla, mutta joka löytää uuden sukupolven tekijöitä, jotka luovat uusia ideoita ja uutta kulttuuria, jonka ympärille kokoonnumme.

Vuosien varrella Hem on tehnyt yhteistyötä muun muassa Max Lambin, Kwangho Leen, Faye Toogoodin ja Sabine Marcelisin kaltaisten suunnittelijoiden kanssa, jotka kaikki ovat saaneet tunnustusta vahvasta ilmaisustaan. Vuonna 2022 lanseerattiin myös Hem X, joka on rajoitettujen, käsintehtyjen mallistopainosten foorumi. Nämä vaihtelevat puuveistoksista kynttiläkruunuihin ja jakkaroihin. Yhteistä niille ovat esineet, joissa on vahva ilmaisu.

Vihaan arkea. Kun se on pelkkää toimintaa, siitä tulee arkea. Mielestäni Hemin DNA:sta näkee, että jokaisen esineen takana on paljon rakkautta. Ja aina on ajatus, joka on paljon syvempi kuin pelkkä funktio.

Hemin ideana on luoda taikaa, sanoo Petrus Palmér. Luoda hetkiä, jolloin voit ihailla esinettä sen valmistustavan tai sen taustalla olevan tarinan vuoksi.

– Mielestäni elämä on näitä hetkiä varten, joissa on tarina. Vihaan arkea. Kun se on pelkkää toimintaa, siitä tulee arkea. Mielestäni Hemin DNA:sta näkee, että jokaisen esineen takana on paljon rakkautta. Ja aina on ajatus, joka on paljon syvempi kuin pelkkä funktio. Se on varsin sympaattista sisustussuunnittelua, koska ne ovat käyttöesineitä. Niitä on tarkoitus käyttää eikä vain katsella. Mutta loppujen lopuksi pelkkä funktio ei riitä, vaan tuotteissa on oltava kulttuurinen arvo ja tunne, joka ylittää arkipäiväisyyden. Olemme ehkä lähempänä taidetta kuin muotoilua. Taide on sillä tavalla hyvää, koska se on vapaata. Toiminnallisuutta ei vaadita.

Editorial Splash 1 – Hitta hem

Mikä on sinun määritelmäsi kodista?
– Haluan ympäröidä itseni asioilla, joilla on arvoa. Kyse ei ole vain toiminnasta, vaan enemmänkin tunteesta. Esineistä tulee sitten jollain tapaa sen edustajia. Ne ovat asioita, jotka on ostettu, jotta niillä olisi vahva yhteys tuohon ilmaisuun tai tarinaan sen takana. Se voi edustaa eri asioita eri ihmisille, mutta esineistä tulee jotakin, jolla ympäröimme itsemme luodaksemme tunteen tai kertoaksemme jotain itsestämme tai kertoaksemme jotain elämästä, jota elämme, ja kulttuurista, jonka jaamme.

Mitä tarkoittaa se, että sisustus voi olla kulttuuria tai taidetta?
– Yhteiskuntana olemme panostaneet liikaa tehokkuuteen ja mukavuuteen. Tarvitsemme enemmän asioita, jotka resonoivat ja jotka eivät ole niin virtaviivaisia. Nykyään meitä kiinnostavat asiat, jotka saavat meidät tuntemaan jotakin, antavat meille jotain puhuttavaa tai tekevät vaikutuksen ja inspiroivat meitä. Hemin tehtävänä on olla sellainen yritys, että se, mitä teemme, edustaa jotakin. Työskentelemme sekä suunnittelijoiden että taiteilijoiden kanssa, joilla kaikilla on oma identiteettinsä ja omat polkunsa - tai käyttövoimansa. Se riippuu vähän siitä, mikä tuote on kyseessä. Mutta totta on aina se, että sen takana on paljon intohimoa. Esimerkiksi David Taylor on tehnyt nämä Knuckle-valaisimet, jotka hän on taivuttanut metalliputkista. Hän on omistanut sille elämänsä. Hän taivuttaa ja taivuttaa ja muovaa metallia kaikenlaisilla tavoilla. Hän etsii jotain ja ilmaisee itseään sillä tavalla. Mielestäni kaikki suunnittelijat, joilla on sisäinen motivaatio tutkia materiaalia, ilmaisua tai muotoa, ovat kulttuuria. Siellä se tulee jonnekin: Kuka sinä olet? Miksi teet tätä? Miksi se näyttää joltain, mitä en ole nähnyt ennen? Se on hyvin jännittävää. Se synnyttää vuoropuhelua, yhteenkuuluvuuden tunnetta. Paras sana, jonka löydän, on kulttuuri - nämä asiat, joiden ympärille kokoonnumme.

Olet sanonut, että muotoiluala käy läpi identiteettikriisiä. Mitä tarvitaan, jotta siitä päästään pois?   
– Mielestäni tarvitsemme rohkeutta. Että lopetamme tehokkuuden ylikorostamisen ja sen sijaan uskallamme ottaa vastaan käsityöläisluonteisia tai outoja asioita, jotka tutkivat jotain muuta. Asioita, jotka eivät ole valtavirtaa. Se on seuraava askel muotoilulle tieteenalana ja sisustussuunnittelulle. Modernismin ajatus siitä, että meidän pitäisi virtaviivaistaa ja luoda yksinkertaisia ratkaisuja monille, ei enää päde. Emme tarvitse sitä. Kaikilla länsimaissa on se, mitä he tarvitsevat. Emme tarvitse sitä enää. Olemme kuitenkin ihmisiä. Olipa kyse sitten ruoasta, musiikista, taiteesta tai huonekaluista. Ilmaisemme itseämme koko ajan. Luomme koko ajan uusia asioita. Tarvitsemme sitä emmekä aio lopettaa sitä.

Editorial Splash 2 – Hitta hem

Onko se myös kestävämpi tapa tarkastella suunnittelua?
– Kyllä, se on. Muuten tapahtuu vain syöksykierre. Vähemmällä rahalla saa enemmän. Ja sen pitäisi mennä useammalle ihmiselle. Sitä vastaan me nyt taistelemme. Pikamuotia ja pikahuonekaluja, eli kaikkia niitä, jotka eivät ole yhtä huolellisia ja työntävät asioita ulos maksimoidakseen. Tämä vaikuttaa siihen, että tuotteilla on vähemmän arvoa, ja pidämme niitä lyhyemmän aikaa. Meillä ei ole niihin tunnesidettä. Määritelmän mukaan se on siis ajanhukkaa.

Pyrimme löytämään suunnittelijoita, jotka ovat edenneet urallaan pitkälle, mutta ovat vielä matkalla. Jotka kehittyvät ja kokeilevat yhä uusia asioita. Käytän mielelläni sanaa edistyksellinen. He ovat ammattilaisia, jotka haluavat jotakin, joilla on sisäinen draivi.

Kerro meille Hemin muotoiluyhteistyöstä. Miten löydätte suunnittelijat, joiden kanssa teette yhteistyötä?
– Meillä on hyvin vahva suuntaus eteenpäin. Pyrimme löytämään suunnittelijoita, jotka ovat edenneet urallaan pitkälle, mutta ovat vielä matkalla. Jotka kehittyvät ja kokeilevat yhä uusia asioita. Käytän mielelläni sanaa edistyksellinen. He ovat ammattilaisia, jotka haluavat jotakin, joilla on sisäinen draivi. Jotka eivät suunnittele toimeksiannon perusteella vaan joilla on erilainen kunnianhimo. Silloin siitä tulee jännittävää. Odottamattomia asioita voi tapahtua, ja ne voivat olla ilmaisuja tai prosesseja, jotka näyttävät erilaisilta. Se voi olla esimerkiksi Faye Toogood, jolla on ainutlaatuinen tapa tarkastella muotoa, värejä ja materiaaleja. Tai Kwangho Lee, eteläkorealainen suunnittelija, joka on ensisijaisesti taiteilija. Hänen tuotteistaan tulee teknologian vaikutus. Teemme yhteistyötä myös monien muiden outojen lintujen kanssa, joilla kaikilla on oma sisäinen kompassinsa. Kun toimittajat laittavat etikettejä, meidät määritellään usein eräänlaiseksi uudeksi Memphikseksi, siitä tulee edistyksellinen liike, jonkinlainen antagonisti, koska haluamme mennä eteenpäin, haluamme haastaa ja löytää uusia polkuja.

Onko sinulla huonekalu, joka yllätti sinut saapuessaan?
– Se on kaikkein jännittävintä. Emme ole varmoja siitä, mitä ihmiset ajattelevat. Meillä on tunne, että se tuntuu jännittävältä, mutta meillä ei ole aavistustakaan, mitä asiakkaat ajattelevat. Usein se osoittautuu erittäin hyväksi. Vaistoon voi luottaa aika hyvin. Esimerkiksi Sabine Marcelin Boa Pouf on sellainen tuote, jota kuvaillessa se tuntuu suorastaan typerältä. Iso rengas tai donitsi, josta ihmiset pitävät. Tällaisia tuotteita ei saa, jos antaa briiffin. Jos sanot, että haluat penkin - ja sen pitäisi olla tämän korkuinen ja sen pitäisi maksaa näin paljon, et luultavasti saa sitä donitsia. Mutta toisaalta, jos hänen annetaan ajatella vapaasti ja tehdä sitä, mistä hänestä tuntuu siltä ja mistä hän on todella innostunut, niin silloin saat sen. Mielestäni meillä on useita tällaisia esimerkkejä, joissa olemme todella tukeutuneet näihin ammattilaisiin ja luottaneet siihen, että heillä on sisäinen kompassi. Ja kun tunnemme, että tämä on oikea asia ja panostamme siihen koko ajan, niin usein käy hyvin.

Editorial Splash 3 – Hitta hem

Mitkä ovat tärkeimmät haasteet?
– Modernismi on ollut uskomattoman vahva luku, mutta nyt meidän on siirryttävä eteenpäin. Se on sekä haastavaa että jännittävää, että se on kirjoittamaton. Näen, että monet ihmiset, joiden kanssa työskentelemme, ja ne, jotka inspiroivat minua, ovat menossa täysin eri suuntaan. He työskentelevät käsityön parissa, käyttävät odottamattomia materiaaleja kontekstissaan tai hämärtävät muotoilun roolia ja uskaltavat ehkä olla laajempia. Mielestäni muotoilun ja sisustussuunnittelun on kehityttävä, jos se halutaan omaksua. Asiakkaita on myös koulutettava katsomaan huonekaluja ja sisustusta enemmän tunnepitoisena asiana, johon he ovat valmiita investoimaan, ja näkemään ne enemmän taide-esineinä kuin käyttöesineinä.

Onko oma kotisi sinulle tärkeä paikka tutkia muotoilua?
– Ehdottomasti on. Olen joka päivä onnellinen, kun voin ympäröidä itseni asioilla, joista pidän. Ja ne voivat olla yksinkertaisia asioita. Se, että jokin asia on paljon isommassa koossa kuin se on. Meillä on kotona seinällä Leo Eklundin sininen kynä Hem X -mallistosta, joka tekee minut onnelliseksi joka päivä. Se voi olla yksinkertaisia asioita, kuten koko, väri tai perspektiivi. Vain tunne siitä, että silmissä on pieni pilke silmäkulmassa. Kyllä, nostaa pulssia hieman.

Editorial Splash 4 – Hitta hem

Samankaltaisia artikkeleita

Hitta hem hero

Lanseeraamme nyt Hem-brändin

On aika omaksua sisustussuunnittelu kulttuurina. Näin sanoo Petrus Palmér, huonekaluyritys Hemin perustaja. Nordiska Gallerietille hän puhuu taikuuden, taiteen ja vapaiden käsien merkityksestä.

Artikkeliin

19.3.2024

Att sätta ihop det som hör samman

Yhdistetään se, mikä kuuluu yhteen

Hän on visionääri yhden Italian merkittävimmän premium-huonekalumerkin takana, ja hänet on tunnustettu kyvystään sekä vaalia suunnittelulahjakkuuksia että tehdä yhteistyötä huippusuunnittelijoiden kanssa. Patrizia Moroso puhuu Nordiska Gallerietille siitä, mikä tekee hyvästä muotoilusta poikkeuksellisen ja uudesta yhteistyöstä ruotsalaisen Front-suunnittelustudion kanssa.

Artikkeliin

2.2.2023

Sängkläder som mode

Vuodevaatteet muotina

Magnibergin sänkyvaatteet, joiden DNA:ssa on taide ja muoti, luovat sänkyyn tuotteita, joissa on muotisärmää. Luova aviopari yhdistää kukat, taiteen, muodin ja sisustuksen Magniberg-universumin esteettiseen konseptiin. Tämä ei ole yllättävää, sillä heillä on taustaa huippumuodista ja kukkien maailmasta. Bengt Thornefors ja Nina Norgren puhuvat Nordiska Gallerietille universumistaan ja siitä, miten sisustuksesta tuli uutta muotia.

Artikkeliin

23.1.2023

Den autentiska campingen

Aito leirintäalue

Yhä useammat ihmiset haluavat viettää vapaa-aikaansa ulkona, ja oikeilla välineillä kodin ja luonnon välinen etäisyys ei ole niin pitkä kuin luulisi. Keskustelimme Hiking Patrol -alustan ja Snow Peak -brändin perustajan kanssa siitä, miten voit asua luonnon keskellä mukavuudesta tai muotoilusta tinkimättä.

Artikkeliin

3.8.2022